duminică, 7 iunie 2009

Lasă alegerile, ca vine numărarea

Mai importantă mi se pare numărarea voturilor. Nimeni nu se interesează şi totul e la secret. Ok, votul ca votul, alegerea ca alegerea, că nu era tuş, că nu figuram pe listă, că a votat altul în locul meu, că mai bine mă duc să-mi anulez votul singur decât să ştampileze băieţii după închiderea urnelor în locul meu, şi să semneze în catastif cu o măzgălitură. Dar numărarea voturilor nu o monitorizează NIMENI?

E veche schema cu plasarea buletinelor de vot în teancul eronat. E veche schema cu înlocuirea buletinelor de vot valide cu altele ştampilate în alt chenar. E veche schema cu ştampilarea unora noi. E veche schema cu ştampilarea buletinului valid într-o a doua căsuţă pentru anulare.

Dar chestiile astea nu le vede nimeni? Nu. Pentru că nu se filmează. Nu există webcam să poţi urmări numărarea voturilor de unde vrei. Nu sunt nişte observatori valabili care să caşte ochii. Dacă unul iese la wc, partidul lui a pierdut sute de voturi în secţia respectivă. Dacă s-a deranjat la stomac, la scorul final reiese că nu a avut partidul lui niciun vot.

Până nu se reglementează clar procesul de numărare a voturilor în secţie, nu o să avem alegeri pe deplin libere şi transparente. În mai 1990 rezultatul real nu a fost chiar aşa de zdrobitor. Dar au fost oameni de bază la numărare.

Băieţii roşii nu au experienţă cu democraţia, au experienţă în numărare de voturi. Ca-n '46.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu


View My Stats