vineri, 13 noiembrie 2009

Ce hal de om vine să ne facă autostrăzi

Schimbare la şefia Bechtel în România. Şeful proiectului "Autostrada Transilvania", Mike Mix, pleacă la Londra, pentru a se ocupa de noi afaceri în domeiul infrastructurii. În locul lui vine Mike Swinford, fost director de proiect pentru autostrada Durres-Kukes, din Albania. Schimbarea de şefie se va face la 2 Decembrie.

Cică, ar spăla deficitul de imagine, creat de managementul defectuos al lui Mike Mix, prezent în România încă de la demararea proiectului. Păi, cine este Mike Swinford? Omul aflat în centrul scandalului din Albania din decembrie anul trecut, când s-a descoperit că Bechtel a păgubit statul albanez cu 114 milioane euro, umflând aiurea costurile segmentului de autostradă pe care îl avea în construcţie împreună cu turcii de la Enka.

Măcar în Albania (aparent o ţară de căcat), procuratura l-a acuzat pe Lulzim Basha, un fost ministru al Transporturilor în momentul semnării contractului, de abuz în serviciu în cadrul procesului de selectare a constructorului. Asemănarea cu România este că în prima lui declaraţie, Basha a spus că procesul este unul politic... Şi ca să continuăm, procurorul general Theodhori Sollaku a cerut ridicarea imunităţii parlamentare, iar Parlamentul a votat împotrivă. La o lună după, procurorul general a fost demis de parlament. Cool, huh?

Şi mai cool, face parte din Partidul Democrat. Şi în Albania, Partidul Democrat este de centru-dreapta şi face parte din Partidul Popular European. La alegerile parlamentare din iunie 2009, alianţa condusă de PD a obţinut 46,92% (70 mandate, dintre care PD are 68). Urmează două alianţe roşii, una social-democrată de centru-stânga (45,34%), şi una socialistă de stânga (5,56%). Fiind următoarea clasată şi cu scor mic, nu a intrat în parlamentul de la Tirana o alianţă de dreapta, Polul Libertăţii (1,82%).

Cu contractul acesta defectuos, e clar cum de a intrat Albania în NATO. Cu economia cam firavă şi cu scorurile astea în alegeri, mai trebuie să stea în afara UE perioadă. De cealaltă parte, totuşi, mai bine în sfera de influenţă vestică decât estică. Privind în anii 50, prefer contracte defectuase cu Bechtel (de acum) decât "schimburile comerciale reciproc avantajoase" din perioada SovRom-urilor din anii 50. Practic, erau companiile prin care se trimiteau practic gratuit bunuri şi servicii din România în URSS (metodă sovietică de jefuire a tuturor ţărilor ocupate).

OFF-TOPIC
Mă tot depărtez de subiect, devin deranjant de off-topic pentru mine, dar trebuie să detaliez. Să nu uităm că există şi în prezent urmaşi ai Sovromurilor. Cel mai de succes este fostul Sovrompetrol, care este acum Petrom. Sovromtransport a devenit Navrom, Transporturile Aeriene Româno-Sovietice (confiscarea de către stat a SARTA) este acum TAROM...

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu


View My Stats