marți, 24 februarie 2009

UPDATE: The Body Shop a pus România pe hartă, când gama For Men a fost înlocuită de For Men Maca Root

Acum 20 de ani, pentru marile firme noi nici nu existam. Dupa retragerea masivă din 1948, făcută mai mult forţat, prin naţionalizări, România a fost zeci de ani departe de orice ofertă comercială curentă. Cataloagele Neckermann mai ţineau legătura cu lumea liberă, dar ajungeau cu ani întârziere şi oricum produsele nu puteau ajunge la consumatorii români decât prin metode la limita legilor de atunci. Colaborările regimului cu Pepsi Cola, Renault, Citroën pălesc prin comparaţie cu ziua de azi.

În anii '90, firmele s-au întors, cele noi aparute între timp au venit pentru prima dată, iar România a avansat de la piaţă închisă la statutul de piaţă exotică, cu putere de cumpărare mică şi clienţi cu idei ciudate. Despre comportamentul consumatorului român, cu altă ocazie. Pe scurt, fricos de preţurile mari, i se pare că toţi comercianţii îl fură, vrea sucuri 100% naturale şi sfârşeşte prin a cumpăra Fanta, Frutti Fresh sau o ieftinătate de suc cu 20% fruct, nu crede nici bătut ce scrie pe etichetă, deşi acum sunt nişte legi şi rămâne în subconştient cu ideea că e o conspiraţie mondială care vrea să-i ia din portofel cu 5% mai mult decât face produsul şi că vânzătoarea nu-i dă rest.

La concret, The Body Shop
Apoi am ajuns la gradul de piaţă emergentă i ne îndreptăm spre statutul de piaţă normală şi matură. Lanţul The Body Shop (int şi uk) este şi la noi de ceva vreme, de când am ajuns piaţă emergentă. Are la bază câteva principii precum a fi împotriva testelor pe animale, protejarea mediului, apărarea drepturilor omului şi obţinerea de materie primă din zone defavorizate ale globului unde fabricantul primeşte un preţ corect, ca şi cum ar fi dintr-o ţară dezvoltată, nu un preţ mic, de subzistenţă. Programul se numeşte Community Trade. De altfel, ingredientele sunt naturale, principiu întâlnit şi la Yves Rocher. Dar nu mă refeream la asta, ci la ofertă.

The Body Shop şi-a scos din oferta curentă, la nivel global, gama de produse "For Men". Nu este vorba despre produsele pentru bărbaţi în general, ci doar de gama cu acest nume. Numele îl are de la faptul că iniţial, a fost singura gamă pentru bărbaţi. Apoi i s-au adăugat şi altele, ce poartă numele ingredientului principal. Astfel avem Kistna (int şi uk), Arber (int şi uk)şi - cea mai nouă - White Musk (int şi uk). Separat, este gama Activist (int şi uk), cică destinată celor care fac mult sport (precum gelul de duş Sport de la Nivea), dar cu note de fond de santal.

Gama For Men a fost înlocuită pe plan internaţional cu "For Men Maca Root", cu o atitudine similară cu Activist, doar că accentul este pus pe îngrijirea pielii, nu pe dinamismul de la Activist. Activist este şi singura gamă cu săpun. O particularitate aparte pentru cele două este deodorantul non-spray: roll on la Activist şi deodorant stick la Maca Root. În toate magazinele, chiar şi la noi, gama For Men a fost la reducere pe toata linia. Iniţial, am crezut că este reducere la noi, de genul clasicelor lichidări de stoc. În plus, era în toiul perioadei de solduri.

Nu. The Body Shop a vândut până la ultima bucată tot ce era în gama For Men. Pe site-ul britanic, mai sunt doar două produse. Iar nici unul dintre ele nu este gelul de duş. :( La momentul la care scriu mai sunt razor relief şi eye serum. Pe site-ul internaţional, nicio schimbare.

Bucată cu bucată
În loc de apa de toaletă, cum este la celelalte game, se poate pune la socoteală la For Men (mai mult forţat) deodorantul spray. Tot forţat i se poate adăuga deodorantul stick. Are un gel de duş, dar nu la tub de 200 ml, ci la flacon de 250 ml. Culmea e că tubul pare mai voluminos la prima privire. Ca after shave are un razor relief, care oricum îndeplineşte relativ acelaşi rol.

Diferenţele faţă de gamele definite după ingrediente sunt că For Men avea cremă pentru bărberit (care chiar că sună cam batrâneşte şi necesită perie, accesoriu inutil în cazul spumei sau gelului), la tub de 125 ml şi cutie rotundă de 200 ml. Ca pre-shave, For Men avea face wash şi face scrub (exfoliantul bazat pe orez). Folosite şi în afara bărbieritului, intră în aceeaşi categorie de face care, următoarele două: face protector şi în zilele de vară SPF15 face protector. La îngrijire mai în detaliu, intră şi eye serum. Soluţie locală, doar pentru ochi, nu intră în categoria anti-rid masculin ci în competiţie directă cu cremă/gelul revitalizant(ă) Nivea for men Q10. Aici face wash ar intra; iar Nivea nu stă deloc bine la exfoliant masculin. Mai era şi gelul de păr (hair slick), care dădea wet look. Oricum, un gel de la Taft, mai specializat pe tipuri de păr ar fi mai potrivit.

În gama For Men Maca Root, noutatea e că SPF15 face protector, deşi păstrează nivelul de protecţie solară, este redenumit energetic face protector. Poate pentru a-l lega mai mult de noul balancing face protector (aşa cum a fost redenumit For Men face protector), recomandabil pentru perioadele din afara zilelor de vară cu soare, sau tot anul pentru cei cu pielea mai uleioasă. De la For Men dispar deodorant spray şi hair slick.

Apare în schimb o noutate în materie de soluţie de bărbierit: uleiul. Adică aveam iniţial săpunul de ras, apoi a apărut, mai demult oricum, crema de ras. Ambele par acum arhaice şi cerpămătuf din ăla. În România doar L'Occitane are un săpun de ras de încredere. Mai sunt destule site-uri pe care am găsit. Fiind obsolete, nu se mai fabrică în cantităţi mari. Este destinat celor care vor un bărbierit clasic. De nişte zeci de ani, avem spumă de ras; necesită agitarea puternică şi îndelungată a tubului înainte de utilizare şi usucă buzele. Avem de câţiva ani gelul de ras; stabil şi cu precizie, dar cam de câte ori te razi în avion/tren sau în timpul cutremurului sau când eşti adormit/beat? Eh, acum a apărut uleiul de ras, care duce totalul soluţiilor la patru. Avantajul este că vezi pe unde dau cu lama înainte de a tăia. Aici concurează cu gelul de ras. Ideal pentru zona "private". Dar în cazul celui mai greu nivel din jocul ăsta şi anume "stupul" (hehehe, prietenii ştiu de ce), unde tot cu spumă e mai sigur.

Schematic, mutarea vine cam aşa:
For Men -> For Men Maca Root
Shower Gel -> dispare
Deodorant Spray -> dispare
Deodorant Stick -> Deodorant Stick
Shave Cream (tub) -> Shave Cream (tub)
Shave Cream (cutie) -> Shave Cream (cutie)
nu există -> Wash Off Shave Oil
Face Wash -> Face Wash
Face Scrub -> Face Scrub
Face Protector -> Balancing Face Protector
SPF15 Face Protector -> Energetic Face Protector
Eye Serum -> Eye Serum
Razor Relief -> Razor Relief
Hair Slick -> dispare

Alte produse
La categoria "Hair&Body" mai intră şi ceara de păr (pentru medium hold), uleiul de nucă de cocos pentru strălucire (cam ca briantina pe care o folosea bunicul în anii '40-'50), sau crema de nuci braziliene. S-a scos deja gelul fixativ de ceai verde.

O gamă în plus: Of a Man
Nu mică mi-a fost surprinderea să constat că în România sunt în oferta curenta ceva mai multe produse decât în cea britanică. Gama în plus este Of a Man, pe care am găsit-o tocmai în Singapore. Curios e că detaliile pe produse mai complete sunt pe site-urile american, canadian şi australian. Dar acolo nu sunt puse pe categorii.
Aroma dominantă este de prospeţime, după cum se poate vedea la apa de toaletă Of a Man (us, ca, au şi sg), ce are în aroma ei de vârf lămâia, iar în bază este mai lemnos (cedru, ambră şi teck). În primele 30 de minute poate părea un miros de verde, datorită coriandrului. Gama mai conţine ca şi celelalte bazate pe o anumită aromă obişnuitele gel de duş (us, ca, au şi sg) şi balsam aftershave (us, ca, au şi sg). Pe site-urile din Australia şi Singapore mai este şi un deodorant (au şi sg), pe care nu l-am văzut în România.

UPDATE: Produse doar în America de Nord
Destul de nefuncţională pare din punctul meu de vedere modalitatea în care sunt prezentate pe site-urile american şi canadian produsele pentru segmentul masculin al pieţei. Nu este o categorie unică intutulată "Men's", ci produsele pentru bărbaţi sunt împânzite în fiecare categorie de produse în parte. Astfel, este o subcategorie "Men's" la body (us şi ca), bath
(us şi ca), skin care (us şi ca), hair (us şi ca) şi fragrance (us şi ca). Sigur, la make-up este pauză. Adică discriminarea bărbaţilor a ajuns la aşa un nivel în SUA sau Canada încât nu merităm nici măcar o categorie aparte. Trebuie să ne uităm printre produsele pentru femei ca să găsim ce ne trebuie.

Sigur, majoritatea produselor sunt cunoscute pentru că se află şi pe site-ul britanic. Dar am găsit o particularitate la oferta din SUA şi Canada. Nu m-am uitat prea bine în magazinele de la noi ca să văd exact dacă le avem.

- La body, avem patru soluţii de cânepa (poate suna a marijuana pentru unii): hemp body butter (us şi ca), hemp foot protector
(us şi ca), hemp hand protector (us şi ca) şi hemp lip protector (us şi ca). Fix câteva zone pentru care nu există nimic în ofertele pentru bărbaţi. Şi iată o gamă! Gama hemp. Până acum fără apă de toaletă.
- La bath, sunt două produse de măsline: olive shower gel şi olive body scrub. Exfoliantul avea un loc mai potrivit în categoria body. Produsele sunt doar pe site-ul american.
- La skin care nu e nimic nou.
- La hair sunt părţi din trei game: olive glossing shampoo, olive glossing conditioner, nettle oil shampoo, nettle oil conditioner şi ginger anti-dandruff shampoo (us şi ca). Adică un şampon şi un balsam de măsline şi ulei de urzică. De urzică mai ştiam că este un ingredient potrivit pentru produsele de păr. Şi un şampon special, adică anti-mătreaţă, fără să fie cuplat cu un balsam (şi care este prezent în ambele ţări).
- La fragrance... culmea. Au băgat o cremă de corp, mai mult pentru picioare. Nu ştiu ce au avut în cap. Este vorba despre pure detox refreshing body moisturizer (doar în SUA).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu


View My Stats