joi, 23 aprilie 2009

Cum să-ţi alegi uleiul pentru motor

Rompetrol a lansat o nouă gamă de uleiuri, Perform. Atât de motor, cât şi altele, dar acum discutăm doar de cele de motor. După cum mă gândeam şi eu, gama anterioară, Axial, a fost un eşec. Altfel, nu aveau de ce să schimbe brandul.

Din nefericire, site-ul lor nu oferă multe informaţii, fiind actualizat o dată pe deceniu doar ici colo, cu o virgulă. Mi-am aruncat o privire pe pliantul care este până acum singura sursă pentru astfel de informaţii (ca-n secolul 20) şi am constatat că noua gamă este cam acelaşi lucru cu vechea gamă. Adică lubrifianţi mai minerali, sau în cel mai bun caz semisintetici. Când trebuia să aibă în ofertă NUMAI lubrifianţi sintetici. Am văzut chiar uleiuri minerale multigrad... mai jos de atât nu se puteau duce.

Aş bănui că este vorba despre acelaşi producător, Prista Oil din Bulgaria. Ştii cum e, când nu mai merge bordelul, nu schimbi paturile, schimbi fetele. Dar nu, este vorba despre Total, în timp ce produsele nu aduc un mare plus de calitate. Cel mai tare ulei din noua ofertă este semisintetic. În calculul meu, trebuie să fie sintetic.

Un ulei bun
Eu mă gândesc că un ulei bun trebuie să fie sintetic. Să văd eu că scrie full sintetic. Adică unul mineral (din petrol) se uzează şi-şi pierde rapid calităţile. Ca la becurile cu filament. Dai puţin la achiziţie, dar fie îl schimbi foarte des, fie strici motorul iremediabil.dacă nu-l schimbi la timp. Unul semisintetic (o parte mineral, o parte sintetic) este ceva mai bun, dar se va strica mai repede decât unul sintetic pentru că partea de mineral din el se va uza rapid. Măcar cel sintetic durează cât trebuie.

Apoi te uiţi la gradaţie. Cel mai prost ulei este unul mineral monograd. Ca acum 100 de ani. Adică, după ce că e mineral, mai merge şi doar iarna, sau doar vara. Dacă vezi că scrie multigrad... e tot mineral, dar puuuuţin mai bun. Cu cât e prima cifră mai mică, cu atât rezistă la temepraturi mai mici iarna. Cu cât e mai mare, cu atât rezistă mai mult vara. Cel mai tare ulei posibil are fi 0W60. Dar de câte ori o să conduci pe o calotă arctică/antarctică şi apoi să te duci în plin trafic în Sahara? Un 10W50 ar fi numai bun. Cel mai mare ecart din piaţă îl are un sortiment de lubrifiant de la MOL, mai exact Dynamic Racing 5W60. Pentru cine este interesat să fie acoperit pentru orice fel de vreme, este soluţia ideală.

Dincolo de asta, ce beneficii în plus aduce? Singurul beneficiu în plus este formarea unei pelicule care protejează motorul şi la rece. Adică se mulează pe piese, astfel încât, la pornire nu se mai freacă metal pe metal, piesele fiind deja lubrifiate. Acesta e singurul moment în care un ulei normal nu poate proteja motorul: pornirea. Nu a ajuns încă la piese, că motorul nu a pornit. Eh, la porniri dese, motorul se strică şi ajungi în service în definitiv, indiferent cât de sintetic e uleiul. Singurele uleiuri din piaţă ce fac peliculă pe piese şi asigură protecţie 100% pe bune sunt Motul şi Castrol. Atenţie, nu orice lubrifiant de la aceste două branduri.

De la Motul doar cele bazate pe ester (de exemplu 8100 Ester E-tech 0W40; mai este unul, dar cu gradaţie mai mică) iar de la Castrol cele din gama Magnatec. Ambele fac acelaşi lucru, filmuleţul cel mai bun cu explicaţii detaliate este pe site-ul Castrol, la linkul dat de mine. Sfatul meu e să alegi unul dintre astea două, în funcţie de ce criterii vrei tu. Câtă vreme e (full) sintetic şi asigură protecţie şi la pornire (la rece).

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu


View My Stats